Vier sluizen tocht: Belgische bunkers

Geplaatst: juli 20, 2009 in Uncategorized

Afgelopen vrijdag scheepten wij ons rond 11 uur. Niet op een oceaanstomer, maar op een van de rondvaartschepen van de Maastrichtse rederij Stiphout. Reisbestemming? Maastricht, en wel voor de zogenaamde Vier Sluizentocht. Een boottocht die voert over de Maas, De Zuid Willemsvaart (via sluizen van Bosscherveld, Neerharen, Lanaken), het Albertkanaal om vervolgens na het passeren van de sluis bij Ternaaien, weer op de Maas terug te keren en de laatste 10 kilometer af te leggen naar het vertrekpunt aan de Maasboulevard.

Mijn belangstelling voor deze toer werd ondermeer getrokken door het feit dat men zo ook de brug van Vroenhoeven (bekend van de verplaatsing van de bunker) en het fort Eben Emael passeert, en ik vermoedde dat ook elders er wat Belgische bunkers vanaf de boot te zien zouden zijn.

Hoewel er voor deze rondvaart gereserveerd moet worden, bleek het aantal belangstellenden vandaag beperkt te zijn. Wij verlieten de Maaboulevard met 45 opvarenden, dat is inclusief de kapitein en de overige bemanningsleden. De kapitein verzorgt ook het commentaar onderweg (gelukkig spreekt hij niet te veel, zodat ook volop genoten kan worden van de vogeltjes langs de wateroever). Zijn bemanning bekommert zich om het welzijn van de passagiers. Wij kunnen zeggen, de geserveerde spijzen waren van uitstekende kwaliteit!

Het eerste deel van de tocht gaat bunkerloos voorbij. En dan komt de verrassing bij de sluis van Neerharen. Twee schietgaten verraden dat er een bunker verborgen zit in de sluis zelf.

Zicht vanaf de boot na het schutten, gezien naar het noorden. De bunker van de voorgaande foto’s bevindt zich dus aan de linkerzijde.

Na passage van de sluis kom je deze twee bunkers tegen (als ik me goed herinner ongeveer 1 km uit elkaar gelegen). De eerste op nogal typische wijze opgenomen in de muur rond een bedrijf.

Bij de volgende sluis, die van Lanaken, was ik beter voorbereid, en stond ik op het voordek gereed met mijn camera.

Ik neem aan dat hier dezelfde constructie is toegepast als in Neerharen. Helaas lijkt het er hier op dat de schietgaten hier inmiddels zijn weggewerkt. De 6 ronde gaten in het linkerdeel van de sluis suggereren dat zich ook hier een geschutskamer heeft bevonden.

De oude brug over het Albertkanaal bij Vroenhoven is begin dit jaar afgebroken. De bunker is behouden gebleven. Het is een merkwaardig gezicht om de bunker zo op zijn hoge fundamenten boven de grond te zien “zweven”.

De werken bij Vroenhoven maken deel uit van een langer lopend project waarbij het Albertkanaal verbreed wordt. Deze verbreding is ten koste gegaan van de overige bunkers langs het kanaal.

Na verloop van tijd komt Eben Emael in zicht. Bij het passeren van de brug tussen Kanne en het dorp Eben Emael kreeg ik de indruk dat er in de verte een bunker is te zien waarop een monument is geplaatst. Vanwege de afstand kon ik dit niet goed zien, en ik heb hier geen foto van.

De volgende attractie is het fort

Het blok “Canal Nord” is vanaf de boot goed zichtbaar. Waar “Canal Nord” is, moet er ook een “Canal Sud” zijn. Dat heb ik niet kunnen vinden. Het blijkt ten offer te zijn gevallen aan… u raad het, de verbreding van het Albert Kanaal.

Van de rest van het fort is niet veel te zien, maar je krijgt wel een goede indruk van de strategische ligging. Je kun je ook zeer goed voorstellen dat het als onneembaar werd beschouwd.

Hier draaien we terug naar de laatste sluis die we passeren. Al op zich spectaculair, want na vertrek uit Maastricht zijn we alleen omhoog gegaan. De gewonnen hoogte moeten we nu weer dalen: dat is – ik heb het even nagezocht op wikipedia- maar liefst 13,94 meter.

Dan is op dit punt toch nog iets te zien, het Bloc O1, of te wel l’obervatoire van Eben Emael.

Deze waarnemingspost met mitrailleuropstelling biedt een uitstekend zicht op de naderende vijand (behalve als hij als een dief in de nacht met een zweefvliegtuig komt). Het was mij in al die jaren nooit eerder opgevallen, maar als je met de trein van Maasticht naar Luik rijdt, kun je bloc O1 inderdaad ter hoogte van Eijsden zien liggen.

We varen Maastricht binnen. Even voor de Servaesbrug is er aan stuurboord nog iets te zien van de middeleeuwse vestingwerken van Wyck. De stadsmuur is opgegaan in de kademuur. Te zien zijn nog de de Maaspunttoren (ook wel bekend als Lam­brechtsrondeel) en de Waterpoort. In beide gevallen zijn de bouwwerken niet meer (volledig) origineel maar in de 19e en 20e eeuw gereconstrueerd.

Advertisements
reacties
  1. Johan schreef:

    Dit is een hele mooie serie. Goed opgemerkt en uitstekend gefotografeerd en een heldere beschrijving. Dat geldt ook voor de andere onderwerpen en dan met name de ‘Haagse’ bunkers.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s