Ronde van Frankrijk 1979

Geplaatst: juli 23, 2010 in Uncategorized


Joop Zoetemelk Brussel 1979, originally uploaded by De Wattman.

De Ronde van dit jaar zit er bijna op. Uit mijn dia archief een plaatje uit 1979. Joop Zoetemelk in de gele trui in actie tijdens de tijdrit in Brussel. De dag ervoor was de karavaan uit Roubaix in de Belgische hoofdstad aangekomen. De etappe werd die dag door een Nederlander gewonnen. Jo Maas, die zo herinner ik mij nog zeer goed ook als eerste over de “col van 3e categorie” (!!!), de Mysteriestraat in Brussel, voorbij kwam. Mijn vader en ik waren zo enthousiast dat wij de volgende dag weer present waren om de tijdrit te zien. Diamateriaal was duur, dus alleen dit kiekje van Joop Zoetemelk die voorbij stormt. De dag stond (natuurlijk) in het teken van het duel tussen Joop en Bernard Hinault. In mijn herinnering heeft Joop ook die dag zijn leiderspositie verloren aan zijn Franse concurrent, maar dankzij wikipedia heb ik kunnen nagaan dat dat pas enkele dagen later was. Wat ik in elk geval zeker wist, was dat Hinault dat jaar de Ronde heeft gewonnen. Joop moest nog een jaar wachten om het geel naar Parijs te kunnen brengen.

Geef een reactie

