(Driehuis) Westerveld; even terug in de tijd

Geplaatst: juli 21, 2011 in Openbaar vervoer
Tags:,

Westerveld, originally uploaded by Museum van mijn Twintigste eeuw.

Naar aanleiding van mijn wandeltocht langs de spoorlijn naar IJmuiden zal ik in de komende dagen dieper ingaan op een aantal zaken langs de lijn.

Allereerst een blik vanaf het voormalige station Westerveld op de overweg en de wachterwoning. Tot een recente opknapbeurt van de woning was hierop nog duidelijk het cijfer 8 zichtbaar.

Voor mij is dit een speciaal plekje langs de lijn. Op 24 september 1983 was het namelijk ongeveer vanaf deze locatie, meer bepaald staande op het perron links dat ik mijn laatste dia schoot van treinstel 676. De kenners zullen direct weten dat dit een viertje mat. ’46 betrof. Dit was een van de treinen die op de laatste dag werden ingezet, tot groot plezier van de spoorwegliefhebbers.
Nadat het treinstel voor het laatst uit IJmuiden vertrok werd daarmee namelijk niet alleen het tijdperk van NS personenvervoer op de “vislijn” afgesloten, maar tevens was dit ook de laatste mat ’46 in de gewone dienst. Men kan het allemaal nog eens nalezen op http://www.railromantiek.nl/p-zw-ijmuiden.htm
Door de begroeing was het voor mij onmogelijk het zelfde camerastandpunt uit 1983 in te nemen.

Gelukkig biedt de beeldbank van het Noord-Hollands archief de gelegenheid om terug in de tijd te gaan. Ik zal in de komende postings hier nog ruim gebruik gaan maken van deze “tijdmachine”.


(klik op de foto voor een grotere afbeelding op de beeldbank)

Het zal opvallen dat het paadje dat links op de foto uit 2011 zichtbaar is, het midden tussen de twee sporen op de oude foto’s aangeeft.

Er valt nog op te merken dat de naam van dit stationnetje in de loop der jaren diverse malen is gewijzigd. Zo erg dat de site www.stationsweb.nl het ook niet volledig meer kan reconstrueren. Bij de opening van de HIJSM spoorlijn naar Uitgeest kreeg het de naam “Driehuis”. Vervolgens werd daar een verwijzing naar de nabij gelegen begraafplaats Westerveld aan toegevoegd. Geruime tijd heeft het “Driehuis-Westerveld” geheten, maar de laatste jaren van de NS exploitatie werd dat teruggebracht tot “Westerveld’. Hier zal hoogstwaarschijnlijk het feit mee samenhangen dat op de in 1957 geopende lijn via de Velsertunnel het (nog steeds bestaande) station Driehuis werd geopend.
Ten tijde van de exploitatie van de IJmuidense lijn door Lovers werd het weer “Driehuis-Westerveld”.

Bij de volgende bijdrage gaan weer een stukje terug. Namelijk naar de spoorversperring die hier door de bezetter in het kader van de verdediging van de Festung IJmuiden is aangelegd. Heaas voor de liefhebbers van de Atlantikwall niets meer van terug te vinden. Maar gelukkig hebben we (lucht)foto’s.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s