SNCV Charleroi (B), juli 1981

Geplaatst: november 18, 2012 in Le Pays Noir, Openbaar vervoer
Tags:, , , ,

Deze foto ruim dertig jaar geleden van een “SJ” motorwagen op het toen nog vrij nieuwe metrostation van Charleroi Sud geeft aanleiding voor een terugblik op het lijnnummer 62 dat op deze tram prijkt.

Lijn 62 van de SNCV was een versterking van hoofdlijn 63 (Charleroi – Jumet – Gosselies – Courcelles – Fontaine). De achtergrond was dat in 1980 de bestaande 15 minuten dienst op lijn 63 werd teruggebracht tot een halfuursdienst. Ter versterking reed vanaf dat moment een lijn 62 tussen Charleroi en Gosselies (Calvaire), in de spits verlengd onder lijnnummer 57 tot Courcelles.
In die tijd was de SNCV bezig met een moderniseringsslag. Niet alleen werden bestaande S-motorwagens gemoderniseerd en in de nieuwe kleuren herschilderd, lijn 62 werd zelfs vanaf 3 november 1981 tot mei 1983 uitgebaat met de toen gloednieuwe BN geledes uit de serie 6100-6154.
In 1984 werd lijn 80 die oorspronkelijk via Marchienne-au-Pont naar La Louviére reed omgelegd naar de route via Jumet en Gosselies waardoor, behoudens enkele ritten (schoolritten), lijn 62 kon vervallen.
Na de opheffing van de tramlijnen 30, 63 en de inkorting van lijn 80 per 1 november 1986 veranderde het hele plaatje weer. De resterende basislijn Charleroi – Jumet – Gosselies -Trazegnies werd gereden onder lijnnummer 59, met allerlei varianten (die verband hielden met de aansluiting op de bussen) en versterkingsritten. Lijn 62 bleef aldus bestaan, hoewel beperkt tot enkele ritten per dag.
In april 1988 kwam het definitieve einde toen de tak richting Trazegnies, net zoals het jaar daarvoor, tijdens een schoolvakantie “tijdelijk” werd stilgelegd. Dit zogenaamd wegens spoorwerken op het traject. Helaas keerde de “boerentram” na deze stillegging nimmer meer terug.

Toch is dit niet het einde van het verhaal. De tram, in de vorm van de “lichte metro” zal in 2013 (na 25 jaar!) terugkeren. Inmiddels is de huidige exploitant, de TEC, ver op dreef met het heropenen van de tramlijn tussen Jumet – Gossielies.
Ondanks dat er een kwart eeuw is verstreken na de ondergang van de traditionele buurttram, zal de tot ‘lichte metro’ omgedoopte tramdienst worden gereden door hetzelfde type dat er reeds in de jaren ’80 te zien was, de BN-motorwagens, nu genummerd in de reeks 7400. Het lijnnummer “62” zal echter (voor altijd?) verleden tijd zijn. Deze tak is toebedeeld aan de ‘M3’ van het netwerk van Charleroi.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s